tisdag 17 mars 2015

150317 - Två metoder för att lugna din själ

Lövskog i rummet

När dessa löv hamnar i gungning prasslar det svagt mot väggen. Jag har mina löv ovanför sängen, så ifall jag inte kan sova blåser jag uppåt och lyssnar på lövprassel. Det är ett väldigt svagt ljud så det hörs bara när det är ganska tyst. Det krävs också någon form av vind för att sätta löven i gungning. Så de prasslar inte så mycket om inte t.ex. du blåser på dem eller ett fönster står öppet.
     De är också väldigt vackra och förmedlar något lugn när de snurrar runt lite försiktigt. (mina löv har dock hängt där i ett år så de har blivit lite bruna, men jag gillar dem ändå).
En till bra sak är att löv nästan inte väger något, så de ramlar sällan ner (mina har inte ramlat ner en ända gång).
Samla tankarna i en bok

Om en har mycket att tänka på, många saker att komma ihåg eller svårt att koncentrera sig kan det hjälpa med att gå ut på en promenad. Det behöver inte alls vara en långpromenad, en kvart tio minuter brukar räcka för mig.
     Under promenaden kan en ta med en liten skrivbok och skriva ner första mening som kommer upp i huvudet. Det är ett lätt sätt att samla tankarna eller få inspiration från sin omgivning.
     Varför det kan vara bra att gå på promenad är för att det inte finns något som kan distrahera dig (kanske mobilen, stäng då av internet om du inte vill bli distraherad)
     Om det skulle råka vara vinter och alldeles för kallt för att gå ut kan en bara skriva i någon liten skrivbok. Det kan vara bra att rensa tankarna ibland. Det bästa är att en inte behöver fundera på vad en ska skriva. Skriv bara det som dyker upp.
     Och om inget dyker upp kan du fylla ditt huvud med lite kunskap.

6 kommentarer: